Ayat Seribu Dinar

411.png17.png

Baca mulai hujung ayat 2 – wa mayyat taqillah 

At-Talaq [2] ……dan sesiapa yang bertakwa kepada Allah (dengan mengerjakan suruhanNya dan meninggalkan laranganNya), nescaya Allah akan mengadakan baginya jalan keluar (dari segala perkara yang menyusahkannya),

At-Talaq [3] Serta memberinya rezeki dari jalan yang tidak terlintas di hatinya dan (Ingatlah), sesiapa berserah diri bulat-bulat kepada Allah, maka Allah cukuplah baginya (untuk menolong dan menyelamatkannya). Sesungguhnya Allah tetap melakukan segala perkara yang dikehendakiNya. Allah telahpun menentukan kadar dan masa bagi berlakunya tiap-tiap sesuatu.

62 Respons to “Ayat Seribu Dinar”

  1. syahreza Says:

    alhamdullilah

  2. elhakim Says:

    alhamdulillah

  3. M. K. Anam Says:

    Insya Allah. Semoga Allah memberi jalan kepada kita

  4. iliyas Says:

    Semoga kita sama sama berjihad dalam mendalami Al-Quran

  5. ainon Says:

    syukur alhamdulillah

  6. Abdul Rahman Al Hinduan Says:

    Ane mau tambah, setelah membaca ayat ini 3* tambahkan Ya Musab bibal asbaabi sabbib artinya Wahai yang Menyebabkan Segala Sebab , sebabkanlah.
    Afuan min Al Faqiir.Yg Benar dari Allah Al Haq dan salah pasti dari saya.Wallahu A’lamm.

  7. ungufaiza Says:

    mngamalknnya sgt digalakkan di akhir solat..fikirkan dan selamat beramal..insyaALLAH..

  8. PL Says:

    boleh sesiapa beritahu saya….baca selepas solat kesemua ayat di atas kerrrr…??? dan apa fadhilatnya….saya kurang arif…minta bantuan…

  9. masruri Says:

    hakikat dari seribu dinar adalah ketika kita mampu mengamalkan isi yang tersurat dalam ayat itu. Yaitu, dalam hidup kita takwa dan tawakal (berserah diri). Biar kita baca ayat itu berulang kali, kalau kita selalau gelisah dan khawatir tidak kebagian rezeki, ya tidak ada manfaatnya.

    idealnya, ayatnya kita baca, artinya kita jadikan pedoman hidup.

    Salam – MASRURI Indonesia
    081325260123

  10. aryosata Says:

    shalat dan beramal dengan ikhlas dan di sertai pasrah kepada ALLAH TAA’LA
    insya mendatangkan kemakmuran serta rezeki yg berlimpah… AMIN

  11. aminah binti mohamad Says:

    insyaalah.saya sedang mencari cinta Allah dan Keberkatan dari Nya.Doakan saya selamat dunia dan akhirat.saya hamba Allah yang sedang dilanda ujian.wassalam

  12. rosy Says:

    sesungguhnya Cinta kepada Allah cinta hakiki yg tiada bandingannya……..
    Apa kah yang dimaksudkan sebagai yg tersirat dalam Ayat ini hanya kita yang mendalami nya yang dpt memahami….sesungguhnya manusia sentiasa diuji Allah.

  13. Mohd Jafri Says:

    Ayat 1000 dinar jika kita hubungkan dengan Kalimah Tayibah iaitu Laa illahaillalah ianya akan menampakkan maksud yang hampir sama iaitu sama-sama untuk mentauhidkan Allah sebagai Pemberi Rezeki, Tempat bergantung harap dan sebagainaya tetapi hendaklah mengikut syarat syariat yang dibawakan oleh Nabi Muhammad S.a.w. iaitu kalimah sambungan Muhammadurasulullah.

  14. Suzana Saad Says:

    Semoga kita terus bertawakal kepada Allah dengan nikmat yang diberikannya

  15. fizah Says:

    semoga Allah memberkati umatnya

  16. fizah Says:

    semoga Allah memberkati hamba2nya

  17. nset lawa Says:

    ada baiknya membaca n menghafal ayat ni dari membazir kredit semata2 nak undi peserta kegemaran dalam konsert hiburan yang tiada jaminan untuk ke akhirat.rezeki serta pertolongan datang dari Allah.

  18. ena Says:

    sesungguhnya Allah Maha Kuasa..semoga kita umat islam berada dalam lindungan Nya…

  19. cahaya Says:

    baca dlm setiap solat di sujud terakhir, lebih2 lagi solat subuh.. anda akan dpt sesuatu yg tak disangka2… (jg mengharap plak.. biar berlaku sendiri tanpa memikirkanya)

  20. amir Says:

    jangan mengada2kan sesuatu dlm agama.. bacaan dlm solat boleh, bacaan ayat al-quran hanya ketika berdiri bukan ketika sujud..
    betulkah kita akan dapat sesuatu yg tak disangka2 ?????
    maksud ayat “dan sesiapa yang bertakwa kepada Allah” saja yang dapat ganjaran dengan kehendakNya.. adakah kita bertakwa atau hanya mengharapkan kpd ayat itu?

    maksud ayat “sesiapa berserah diri bulat-bulat kepada Allah, maka Allah cukuplah baginya”.. adakah kita berserah diri bulat2 kepada Alllah atau mengharapkan dengan mengamalkan ayat ini akan mendatangkan rezeki?
    mengharap dari sesuatu selain Allah itukah berserah diri kepada Allah?

    maksud ayat “Allah telahpun menentukan kadar dan masa bagi berlakunya tiap-tiap sesuatu”.. rezeki kita telah ditentukan kadarnya.. berdoalah agar kadar bagi kita dicukupi supaya kita tidak tamak..

    tamak hanya mempuka pintu untuk syaitan menyesatkan kita walaupun dengan menggunakan ayat2 suci..

  21. Gani Says:

    alhamdulilah bagi hamba allah yg membagi ilmu pengetahuan yg baik semoga rahmat allah tercurah selalu padanya aaamiiiiiin

  22. aja Says:

    thank..sya ngah cari ayat nie skang..

  23. delima humaira' Says:

    hanya ingin mengingatkan diri sendiri dan saudara2, tawakkal bermaksud berserah kpd ALLAH setelah berusaha habis-habisan.

    bersetuju dgn saudara amir.

    terima kasih kpd author atas this sharing

  24. Agus Barus Says:

    Ya Allah, Ya Rahman, Ya Rahim, Ya Rabbi. Tunjukkanlah hamba jalan yang lurus dan yang Engkau Ridhoi. Beri HambaMu ini kekuatan dan kesabaran dalam melewati semua cobaan yang engkau ujikan kepada HambaMu ya Allah!

  25. antok macp Says:

    good,alhamdulilah berguna bagi kita semua,please my site,tnx

  26. lynn kota bharu Says:

    alhamdulillah. Sy tengah menghafal ayat ni sekarang.

  27. Mastura binti Md Din Says:

    Alhamdulillah. Jadikanlah hambaMu ini hamba yang bersyukur, beriman dan bertawakkal. saya juga sedang dilanda ujian. Doakanlah saya seikhlasnya…

  28. Santysael Says:

    alhamdulillah, saya temukan ayat ini lagi. makasih ya…

  29. minah Says:

    selalu la amalkan ayat ini walaupun pd bla2 masa bkn sekadar selepas waktu solat cz ayat ini mpyai 1001 kgunaan yg kta x tahu

  30. zuliani(lia) Says:

    alhamdulillah,semoga kte dapat temu jalan keluar apabila kite m’hadapi masalah….kite hanya mampu bersabar…

  31. AcHiK Says:

    assalamualaikum,achik harap korang pun hafal la ye..

  32. Rahim Says:

    TAKDIR boleh diubah melalui DOA…berdoalah..

  33. AISYA Says:

    SEGALANYA KETENTUAN ALLAH S.W.T

  34. shahirah Says:

    tunjukkanlah hambamu ini jalan yang lurus di dunia serta di akhirat..amin yarabbal almin..

  35. mukmin Says:

    Alhamdulillah syukur….

  36. Hayati Rahmad Says:

    SUBAHANALLAH……….mudah-mudahan kita sentiasa mengingati ALLAH dalam segala urusan kehidupan dan berdoa padaNYA dikala susah dan bersyukur di kala senang.

  37. TIPPY Says:

    Semoga kita yg mengetahui fadhilat dan hikmat ayat ini sentiasa mengamalkan bacaannya…dan mendapat rahmat dariNYA..AAMIN.

  38. eija Says:

    bagusla blog ni…mudah2an kita semua diberikan rezeki yg baik..AMINNN..

  39. laopa Says:

    alhamdulillah…….ingatlah yang mencipta kita kerana dia kita berada di dunia dan kerana dia juga kita dikembalikan.terpulang dari diri sendiri mau tempat yg cantik atau sebaliknya.renungkanla……….

  40. amir Says:

    ulama’ mana yg kata ayat seribu dinar ini menjanjikan kekayaan?
    ada hadis tentang ayat ini? ramai org dulu2 mereka-reka fadhilat membaca ayat2 atau surah2 tertentu kerana nak org baca Al-Quran.. tp mereka mereka-reka hadis menipu semua org.. baca surah Al-Kahfi yg ada dalil sahih tentangnya lg bagus dari mempercayai dan mengharapkan sesuatu dari penipuan

  41. aji Says:

    dari ayat ini allah berjanji dan maha suci allah dpd memungkiri janji. bagi hamba-hambanya yang bertaqwa akan dilepaskan dari kesusahan dunia dan akhirat dan akan diberi rezeki dari sumber-sumber yang tak diduga. subhana allah ini janji tuhan dengan syarat bertaqwa. taqwa inilah yang tidak ada atau telah hilang pada umat islam. so sbb itu orang islam tidak dibantu dalam semua bidang. akhir zaman untuk dapat taqwa hendaklah jumpa guru mushyid untuk dapat bimbangan. selamat mencuba. cari lah pemimpin akhirat bukan pemimpin politik.

  42. WAN Says:

    Assalamualaikum, nak saya ceritakan sendiri pengalaman saya sendiri…pernah saya dalam keadaan terdesak dan sangat-sangat memerlukan wang…sedangkan pada masa itu saya masih tidak mengamalkan ayat seribu dinar…dalam keadaan terdesak dalam hari-hari yang saya lalui itu, teringat saya khasiat ayat seribu dinar…dengan penuh keyakinan saya baca secara terus menerus tidak kira dimana saja didalam kereta, di kedai dan dimana saja berterusan dan setiap selepas membaca sekali, saya akan berselawat sekali..contoh kalau kalau sepuluh kali, sepuluh juga selawat nabi…benar janji Allah, sungguh saya tidak sangka rezeki itu benar-benar datang hanya dalam beberapa hari saya amalkan…tiba-tiba ada seorang hamba Allah bertanya kepada saya..Awak tak ada duit ke? saya cakap tak ada..kalau dapat nak pinjam sikit..seribu ke…saya tengah perlukan sangat…Betapa besar kuasa Allah …hamba Allah itu mengeluarkan duit dan berkata ..ambillah, begitu saja…saya terkejut, bukannya seribu..dalam tangan saya tepat-tepat sepuluh ribu!! Duit itu dibagi macam tu saja tanpa perlu dibayar…MasyaAllah…saya menadah tangan bersyukur pada Allah…Bila teringat peristiwa ini, kadang-kadang airmata saya mengalir kerana betapa pengasih dan penyanyangnya Allah..hanya beberapa hari saya amalkan dengan pengharapan kepada Allah…betapa cepatnya pertolongan Allah..terima kasih ya Allah..Syukur Alhamdulillah…Wahai kawan2 sekalian, jangan terlalu dipersoalkan ayat ini, semuanya adalah kuasa Allah..AlQuran iu terkandung rahsia yang sangat besar…jika tidak percaya, cuba amalkan beratus kali sehari..anda akan hairan, kagum dan akhirnya anda akan berkata..sungguh engkau maha berkuasa Ya Allah..

  43. HAWA Says:

    boleh tak tulis saya bacaan dlm rumi ayat seribu dinar…
    al-maklum kurang arif baccan jawi

  44. HAWA Says:

    boleh tak tulis saya bacaan dlm rumi ayat seribu dinar…
    al-maklum kurang arif baccan jawi

  45. man Says:

    syukur

  46. wira hidayat Says:

    alhamdullilah…terima kasih……….

  47. Aku Bertaubat Says:

    saya ingin lebih dekat dengan Allah

  48. Nor Azeana Bt Hj Ramli Says:

    Semoga manusia sehina saya ini akan diberi pengampunan dariNYa,klu dikatakan nasib saya dari kecil sampai sekarang Malang sahaja yg menimpa,nt dikatakn tdk bersyukur.Bukan…saya dapat rasakan sayalah manusia yg hina naif jahil,tp ingin belajar mengenal erti Ketuhanan yg lebih baik.Ku berdoa akan dimurahkan rezeki,disukai keluargaku,rakan2ku,dipercepatkan jodoh,dan kes aku diselesaikan secepat mungkin.Sabar,sabar,insyallah saya yg jahil ini akn terus berusaha utk mendalami agama islam.Belajar melalui buku,internet…ye lllaaaa,kwn pun tak ada sangat.

  49. dame Says:

    amin

  50. eno Says:

    apa kes u ni, boleh saya tolong….?

  51. noor perwira Says:

    alhamdulillah …saya tercari-cari akan cara untuk membaiki kehidupan…semoga segala tanggunganku akan dapat kuringankan…apa yang telah ku temui dari pengalaman saudara-saudaraku memberi ku semangat …smuga kita beroleh kebaikan dan keberkatan dunia dan akhirat…amin

  52. rosmah binti kulim Says:

    Alhamduliaah,memang ada keberkatan bia diamalkan,rezeki senantiasa ada.InsyaAllah.

  53. rosmah binti kulim Says:

    Alhamdulilaah,memang ada keberkatan bila diamalkan,rezeki senantiasa ada.InsyaAllah,dalam pada itu kita hendaklah sentiasa berusaha mendekatkan diri kepadaNya seperti amalan wajib dan menjauhi segala perkara yang ada dosa samada dosa kecil atau besar.Allahualam.

  54. adios Says:

    Alhamdulillah.. beramal,bertaqwa dgn Al-Quran & Hadis pasti akan membantu kita didunia & akhirat

  55. Perakan Malaysia - himpune anok kelate di rantau Says:

    [...] Ayat Seribu Dinar [...]

  56. Ipul Lastfriends Says:

    ya allah ampun ni lah dosa hamba mu ini aku hanya pasrah kan diri kpda mu y allah berikan lah hamba mu ini jalan lurus y allah buka kan lah pintu surga ubtuk hamba mu ini y allah amin

  57. mawardi Says:

    Ayat kaya dunia kaya hasi ϑï akhirat sunggug2 ayat luar biasa !

  58. lin Says:

    mudah-mudahan diberkati jgn putus berdoa…..

  59. kioseo Says:

    Semoga kita selalu dalam rahmatnya.. :)

  60. fieza Says:

    saya brharap dgn selalu mengamalkan bacaan ini.tuhan beri rezeki n makbulkn doa sy untk punyai zuriat.

  61. Tanja Says:

    When some one searches for his essential thing, thus he/she wishes to be
    available that in detail, so that thing is maintained over here.

Tinggalkan Jawapan

Ikut

Get every new post delivered to your Inbox.

Join 65 other followers

